Inbound marketing

Inbound marketing er å markedsføre bedriften gjennom blogg, e-bøker, SEO, sosiale medier og annet innhold for å tiltrekke kunder gjennom de ulike stegene i kjøpstrakten. Megabite AS kan tilby kompetansen innen alle områder innen Inbound marketing via sine kontorer i Stavanger, Bryne og Egersund. 
Inbound Marketing - Stavanger - Bryne - Egersund

Få din kunde til å komme til deg. Tiltrekk deg oppmerksomhet.

Inbound marketing og content marketing (innholdsmarkedsføring) har mange fellesnevnere, men sistnevnte har mer fokus på å skape innhold hvor inbound marketing inkluderer SEO, statistikk og eventuelle metoder for å skape konvertering. I praksis overlapper begrepene så mye at de brukes som forklaring på samme strategi. 

Mange bedrifter kjenner sin målgruppe så godt at de vet hva de interesserer seg for, hva er de opptatt av, og hva skal til for å avdekke et behov for bedriften sine varer eller tjenester. Om bedriften har denne informasjonen kan vi skreddersy innhold og gi ønsket kunnskap. Vi kan med andre ord gi dem nyttig informasjon som kunden gjerne vil ha og lese i motsetning til vanlige annonser. Vi skal få kundene til å komme til deg, og ikke fortsette å mase på kunder som ikke er interessert i dine produkter. 
Inbound_marketing_stavanger_bryne_egersund

Hvilke tjenester må vi kjøpe, og hva kan vi gjøre selv?

Uansett hvilket nivå en velger å legge seg på er det smart å ha et byrå med høy kompetanse i ryggen. Det hindrer ikke bedriften i å selv gjøre store deler av arbeidet, men for å unngå å lære gjennom å gjøre feil på feil vil det være fordelaktig å involvere en konsulent i oppstart og analysering av resultater underveis. Noen bedrifter har ansatte med fagkompetanse som er flinke å skrive, andre ikke. Sistnevnte bør vurdere å kjøpe hjelp av tekstforfatter og fotograf etc. Vi i Megabite AS ønsker i størst mulig grad å involvere kunden til å bli selvhjulpet. I virkeligheten ser vi likevel at mange behøver hjelp på flere områder.  Megabite AS har dyktige fagfolk og kan tilby rådgivning, tekstforfatter, foto og film og hjelp til sosiale medier. 
Inbound Marketing - Megabite kan tilby kompetanse i alle ledd

Hvordan skal vi gå frem for å komme i gang?

Vi anbefaler jeg ofte å starte opp med en workshop når bedriften skal starte med inbound marketing. Det blir også ved behov arrangert kurs og motivering av utvalgte ansatte som er ansvarlig for sine kompetanseområder, salgspersonell og ledelse. Forståelsen for hva en skal oppnå må forankres i bedriften slik alle bidrar. Deretter bør en ta en analyse av nåsituasjonen. Hvor synlig er bedriften i søkemmotorer som Google på ønskede søkeord og ordkombinasjoner, hvilken informasjon har vi på nettsider og hva poster vi egentlig i sosiale medier. Resultatet av en slik workshop er at vi har fått et godt bilde av dagens situasjon og hvor fokus bør ligge fremover. Noe som ofte går igjen er mangel på innhold, fokus og beskrivelse av produkter, tjenester og nyttige artikler.

Ofte blir det besluttet å etablerte en blogg/aktuelt side som i noen tilfeller erstatter nyheter. Målet blir da å sette fokus på innhold som er spennende og interessant for målgruppen. Det kan være et prosjekt som er gjennomført hos kunde, svar på ofte stilte spørsmål,  bedriftens rolle innen aktuelle saker i media, eller våge å sette fokus på utfordringer i bransjen, da helst med noen løsningsforslag. Slike artikler oppfattes ikke som reklame og vil ofte engasjere kunder. Vi oppnår flere delinger i sosiale medier, flere kommentarer og likes, og ikke minst vil en oppleve betydelig flere klikk til nettsiden.

Passer inbound marketing for alle?

Det er mange nyanser av inbound marketing slik at svært mange bedrifter kan nyttiggjøre seg av strategien, men det er klart at bedrifter som selger litt dyrere  produkter eller tjenester ofte klarer å utnytte dette i større grad en andre. Jo lenger beslutningsprosessen er hos kunden jo viktigere er det å gi kunden den informasjonen han behøver for å kunne ta en avgjørelse. 
 

Kontakt oss for en kostnadsfri konsultasjon

Kontakt gjerne Megabite AS og besøk et av våre kontorer i Stavanger, Bryne eller Egersund for å få mer utfyllende svar på om din bedrift bør starte med inbound marketing.