Hvordan skal vi gå frem for å komme i gang?
Vi anbefaler jeg ofte å starte opp med en workshop når bedriften skal starte med inbound marketing. Det blir også ved behov arrangert kurs og motivering av utvalgte ansatte som er ansvarlig for sine kompetanseområder, salgspersonell og ledelse. Forståelsen for hva en skal oppnå må forankres i bedriften slik alle bidrar. Deretter bør en ta en analyse av nåsituasjonen. Hvor synlig er bedriften i søkemmotorer som Google på ønskede søkeord og ordkombinasjoner, hvilken informasjon har vi på nettsider og hva poster vi egentlig i sosiale medier. Resultatet av en slik workshop er at vi har fått et godt bilde av dagens situasjon og hvor fokus bør ligge fremover. Noe som ofte går igjen er mangel på innhold, fokus og beskrivelse av produkter, tjenester og nyttige artikler.
Ofte blir det besluttet å etablerte en blogg/aktuelt side som i noen tilfeller erstatter nyheter. Målet blir da å sette fokus på innhold som er spennende og interessant for målgruppen. Det kan være et prosjekt som er gjennomført hos kunde, svar på ofte stilte spørsmål, bedriftens rolle innen aktuelle saker i media, eller våge å sette fokus på utfordringer i bransjen, da helst med noen løsningsforslag. Slike artikler oppfattes ikke som reklame og vil ofte engasjere kunder. Vi oppnår flere delinger i sosiale medier, flere kommentarer og likes, og ikke minst vil en oppleve betydelig flere klikk til nettsiden.
Passer inbound marketing for alle?
Det er mange nyanser av inbound marketing slik at svært mange bedrifter kan nyttiggjøre seg av strategien, men det er klart at bedrifter som selger litt dyrere produkter eller tjenester ofte klarer å utnytte dette i større grad en andre. Jo lenger beslutningsprosessen er hos kunden jo viktigere er det å gi kunden den informasjonen han behøver for å kunne ta en avgjørelse.
Kontakt oss for en kostnadsfri konsultasjon
Kontakt gjerne Megabite AS og besøk et av våre kontorer i Stavanger, Bryne eller Egersund for å få mer utfyllende svar på om din bedrift bør starte med inbound marketing.