Digital markedsføring

Hva er digital markedsføring og hvordan skiller det seg fra tradisjonell markedsføring?

Det ligger litt i ordet digital, dvs. bruk av teknologi foran trykte medier, radio og tv. Forskjellen mellom digital og tradisjonell markedsføring er at man bruker teknologi for å selge produkter, markedsføre og bygge merkevare.
digital-banner

Hvorfor?

Måten en handler på har endret seg dramatisk på få år. Før oppsøkte vi, eller tok en telefon til utsalgsstedet/butikken. Vi ble fortalt om produktets egenskaper. I dag bruker vi teknologi til å lære om produktet, lese tester, innhente informasjon til å ta egne beslutninger før vi kjøper en vare eller tjeneste. Om din bedrift ikke er synlig i de digitale kanaler som kundene benytter for å hente inn informasjon er det en stor sjanse for at du blir utelatt når avgjørelsen blir tatt. Digital markedsføring handler i stor grad om å markedsføre seg mot digitale flater som pc, mobil og nettbrett. 

Content marketing / inbound marketing

Inbound marketing, Content marketing og innholdsmarkedsføring. Hva er det, og betyr det i prinsippet det samme? Kort og godt så overlapper begrepene ganske mye og er en måte og markedsføre sin bedrift på som gir god effekt innen digital markedsføring. Om vi leser på Wikipedia så står det følgende: «Inbound marketing er å markedsføre bedriften gjennom blogg, e-bøker, SEO, sosiale medier og annet innhold for å tiltrekke kunder gjennom de ulike stegene i kjøpstrakten.» Dette er selvsagt en forenkling, og vi må gå mye dypere på hva og hvorfor dette ofte viser seg å være en god strategi for mange virksomheter.

Les mer i vårt blogginnlegg om inbound marketing

Kanaler for digital markedsføring

Kjernen i all digital markedsføring er ofte nettsiden til bedriften. Markedsføringen handler da om å få mest mulig trafikk inn på nettsiden og deretter prøve å få høyest mulig ROI (return on investment) på antall besøk.

Det er svært mange ulike kanaler innen digital markedsføring, men før en velger hvilke kanaler en skal satse på må en ha satt seg noen klare mål for hva en ønsker å oppnå. Er det merkevarebygging, direkte salg i nettbutikk, kommunikasjon til eksisterende kunder, eller handler det om å få flest mulig henvendelser?

dm-icon-www

Nettside

Dette er som nevnt kjernen innen all digital markedsføring. Årsaken er at det er nettsiden som (bør) gir fullverdig informasjon om både virksomheten og produktene/tjenestene den tilbyr, samt kontaktpunkt. Ulike markedstiltak skal føre til økt trafikk til nettsiden.
dm-icon-seo

Søkemotorer (Google)

8 av 10 kjøpsbeslutninger starter i en søkemotor. Mennesker «googler» etter svar. Synlighet i søkemotorer har blitt viktigere og viktigere og noe vi vil komme nærmere inn på i temaet digital markedsføring. Din nettside må ha nok innhold og være optimalisert for å få synlighet i Google og andre søkemotorer.
dm-icon-social-media

Sosial Media (Facebook)

Det er mange kanaler en kan jobbe med, herunder Instagram og Twitter, men Facebook er utvilsomt den desidert største og viktigste sosiale medium når en snakker markedsføring for virksomheter. Både utbredelse og bruk taler for dette, men også måten en kan segmentere målgruppen er unik. Skap innhold på nettstedet ditt, post sider som artikler på Facebook med link til din nettside og frem denne for å få nye kundegrupper.
dm-icon-youtube

Youtube

Flere og flere bruker YouTube til å finne informasjon. Det er viktig å bruke film som medium til å få vist produktfordeler og egenskaper. Film kan også med godt hell brukes på sosiale medier som Facebook.
dm-icon-facebook

Facebook

Facebook er et svært bra annonsemedium. En kan kjøpe bannere eller fremme artikler. En god egenskap er at det er enkelt å segmentere målgruppe på kjønn, alder, bosted og interesser.

Start med å lage artikler på nettsiden som engasjerer målgruppen. Post linken på Facebook og frem artikkelen til definert målgruppe. Sett et beløp en ønsker å benytte og følg godt med på innsikt linken på Facebook for å måle resultat.
dm-icon-remarketing

Remarketing

Har du besøkt en nettbutikk, studert et produkt og når du forlater siden og går eksempelvis inn på Facebook og du får annonser for samme produkt. Hvordan gjør en det?

Bruker du remarketing vil du enklere kunne nå de som alt har sett på dine produkter gjennom målretten annonsering.

Remarkerting kalles også for adferdsbasert annonsering. Den baserer seg på kunders tidligere handlinger. Har de besøkt din side, sett på et produkt kan du kjøpe annonse og vise til han på andre medier han besøker som eksempelvis Facebook. På den måten får en forsterket trykket på det produktet.
AdWords-Icon-v2

Google Ads (AdWords)

Google Ads (AdWords) er et verktøy for annonsering i Google søkenettverket. Når potensielle kunder søker på Google etter søkeord som er relatert til dine produkter eller tjenester har du mulighet til å vise dine annonser ovenfor eller nedenfor søkeresultatene på Google Søk.

Skap innhold som engasjerer på nettstedet

Det å skape engasjerende innhold på nettstedet kan ha flere fordeler for en bedrift. Noen av disse fordelene inkluderer:

  1. Økt trafikk: Engasjerende innhold kan øke interessen for nettstedet og øke trafikken. Dette kan føre til flere besøkende og muligheter for å selge produkter eller tjenester.
     
  2. Bedre søkemotorrangering: Søkemotorer som Google rangerer nettsteder høyere som har unikt og relevant innhold som er oppdatert regelmessig.
     
  3. Økt merkevarebygging: Engasjerende innhold kan hjelpe bedriften å bygge en sterk merkevare. Det kan gjøre at folk assosierer bedriften med et bestemt produkt eller tjeneste, og øke sjansen for at de velger å handle hos bedriften.
     
  4. Økt tillit: Når folk finner engasjerende og nyttig innhold på nettstedet, kan det øke tilliten til bedriften. Dette kan føre til at flere besøkende konverterer til kunder.
     
  5. Økt deling: Engasjerende innhold kan øke sjansen for at folk deler innholdet på sosiale medier eller andre nettsteder. Dette kan hjelpe bedriften å nå et bredere publikum og øke synligheten.
     
  6. Økt tid på nettstedet: Engasjerende innhold kan holde besøkende på nettstedet lenger, noe som kan øke sjansen for at de konverterer til kunder eller deler nettstedet med andre.
     
Så kort sagt, engasjerende innhold kan hjelpe bedriften å øke trafikken, rangere høyere i søkemotorer, bygge en sterk merkevare, øke tilliten og få flere delinger, øke tid på nettstedet og øke sjansene for at besøkende konverterer til kunder.