Lag nettbutikk med WordPress WooCommerce
WordPress er verdens mest brukte programvare for å lage og redigere nettsider. Mange lurer på om det er mulig å lage nettbutikk i WordPress?
Oppdatert februar 2022
WooCommerce er WordPress sin nettbutikkløsning og har allerede blitt størst i verden med en markedsandel på godt over 30%. En av årsakene til populariteten kan nok sees i sammenheng med den enorme brukermassen WordPress har i dag, men også det faktum at WooCommerce gir en bra nettbutikk for svært lave kostnader om en sammenligner med alternative løsninger. WooCommerce gir en profesjonell nettbutikk med de fleste funksjoner en kan kreve av en nettbutikk og har fleksibiliteten som må ligge til grunn for å tilpasse seg til de ulike behovene nettbutikker har. En annen liten "fun fact" er at WooCommerce er utviklet av
Magnus Jepson fra Stavanger. WooCommerce er også oversatt til Norsk språk slik at det fungerer ypperlig til norske nettbutikker.
WooCommerce Extensions
På lik linje med WordPress er det også et hav med 3. parts «plugins» til WooCommerce. Noen gratis og andre koster noen dollar. Utvalget er stort og vil ofte dekke de «mangler» som ligger i kjerneproduktet på funksjonalitet.
Betalingsløsninger
Noen løsninger fra eks. Pay Pal er inkludert, mens andre må legges til gjennom "plugins", eller api fra leverandører. Anerkjente betalingsløsninger som kan brukes på nettsiden inkluderer blant annet
Klarna,
Nets og
Bambora - hvor noen av disse også inkluderer muligheten for betaling med Vipps, delbetalinger eller utsatt betaling med faktura. Om man ikke ønsker å binde seg til en betalingsleverandør kan man også velge at kunder betaler når de henter varene i butikk, eller at du manuelt sender ut faktura for varer selv. Det finnes altså flere muligheter for å tilpasse dette etter eget ønske og behov. Betingsløsninger har varierte kostnader forbundet med deres avtaler, ofte i form av en månedskost pluss et transaksjonsgebyr. Les betingelsene nøye før dere bestemmer dere, og gjør regnestykket for å se hvilket alternativ som lønner seg for deg og din virksomhet.
Frakt og levering
WooCommerce kan også knyttes til tredjeparts "plugins" for automatisk håndtering av frakt-beregning og kostnader.
Fleksibilitet
For mange er det viktig å få vist hele varesortimentet på web uten at man nødvendigvis ønsker å drive nettbutikk. I andre webløsninger kan det være mye arbeid å legge inn produkter om bedriften har stort volum. I ettertid kommer arbeid med å vedlikeholde sortimentet med riktig info. Ved å bruke WooCommerce kan en enkelt importere tusenvis av produkter fra eksempelvis Excel, eller til og med et dynamisk regneark på nett gjennom Google Sheets, dersom en har et godt strukturert kolonne-oppsett som ikke endres ved hver oppdatering. Varelister eller data-ark i Excel-format er ofte mulig å hente fra leverandører/produsenter, eller så kan en eksportere fra eget økonomisystem.
Digital synlighet og konvertering
Fokus på digital synlighet er i dag viktigere enn noen gang. Google søk er folkets "go-to" når de skal finne informasjon, finne lokasjon, gjøre research - og ikke minst, kjøpe produkter og tjenester. I tillegg knyttes ofte nettsider sammen med andre kanaler, som f.eks Facebook, Instagram, og Linkedin, hvor man kan få trafikk direkte inn på produkt- eller tjeneste-sider når man deler eller promoterer på disse kanalene. Vi opplever at flere henger litt etter når det gjelder muligheter for å konvertere til salg og handling på sine nettsider. I "gamle dager" var det kanskje mer vanlig å henvise til sin leverandør eller sende trafikken videre til en annen nettside for å vise produktutlisting. Problemet da er at man potensielt sender konverteringene til leverandøren i stedet for å få salg og handling selv på eget nettsted. Vis vareutvalget og utfyllende produktinformasjon med gode bilder og du vil se at kunden i større grad blir værende og enten kjøper, eller kontakter din virksomhet.
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Bra innhold er uten tvil den viktigste ingrediens for å bli funnet på Google. Tenk på alle de som søker spesifikt etter et varemerke eller produkt, og i noen tilfeller til og med spesifikasjon for å finne leverandør til produkter. Nettbutikker blir ofte synlige i søk hvor nettsider feiler pga. all den ekstra informasjonen som legges inn på produktene - alt dette er mat for søkemotorer, og hjelper deg å potensielt klatre høyere i søkeresultat.
Hvordan komme i gang?
Både WordPress og WooCommerce er "Open Source" og i utgangspunktet gratis. Jobben, og derav kostnaden, ligger i oppsett, design og tilpasninger til ditt varesortiment og eventuelt integrasjonsbehov. Det er ikke noe som hindrer deg i å prøve å gjøre dette selv, men om du ikke er godt over gjennomsnittet teknisk er det ikke noe vi anbefaler. Uansett om dere vil kjøpe tjenesten eller prøve selv er dere velkommen til et møte med oss i Megabite AS for å få noen gode råd på veien.