Hva er inbound marketing?

innbound marketing stavanger
Inbound marketing, Content marketing og innholdsmarkedsføring. Hva er det, og betyr det i prinsippet det samme? Denne artikkelen skal forsøke å forklare hva disse nymotens ordene innen markedsføring kan bety for din bedrift.

Kort og godt så overlapper begrepene ganske mye og er en måte og markedsføre sin bedrift på som gir god effekt innen digital markedsføring. Om vi leser på Wikipedia så står det følgende: «Inbound marketing er å markedsføre bedriften gjennom blogg, e-bøker, SEO, sosiale medier og annet innhold for å tiltrekke kunder gjennom de ulike stegene i kjøpstrakten.» Dette er selvsagt en forenkling, og vi må gå mye dypere på hva og hvorfor dette ofte viser seg å være en god strategi for mange virksomheter.

Inbound marketing og content marketing (innholdsmarkedsføring) har mange fellesnevnere, men sistnevnte har mer fokus på å skape innhold hvor inbound marketing inkluderer SEO, statistikk og eventuelle metoder for å skape konvertering. I praksis overlapper begrepene så mye at de brukes som forklaring på samme strategi. 

Mange bedrifter kjenner sin målgruppe så godt at de vet hva de interesserer seg for, hva er de opptatt av, og hva skal til for å avdekke et behov for bedriften sine varer eller tjenester. Om bedriften har denne informasjonen kan vi skreddersy innhold og gi ønsket kunnskap. Vi kan med andre ord gi dem nyttig informasjon som kunden gjerne vil ha og lese i motsetning til vanlige annonser. Vi skal få kundene til å komme til deg, og ikke fortsette å mase på kunder som ikke er interessert i dine produkter. 
 

Hva skal til for at kunden kommer til deg?

Som nevnt må vi kjenne våre kunder. Hvilke spørsmål blir ofte stilt når kunder kontakter deg? Hvorfor besvares de samme spørsmål om og om igjen i en salgssamtale. Hvem er kundene, hvor bor de og hva er de opptatt av? Hva utløser et behov for nettopp dine produkter eller tjenester? Når vi har kartlagt disse tingene kan vi begynne å skape innhold på nettsiden som besvarer disse spørsmålene og aktualiserer utfordringer kunden ofte har som i sin tur løses med dine produkter. Dette blandes lett med temaer som kunden interesserer seg for og gjør det spennende å klikke på din lenke i sosiale medier. Artikler skrevet på din nettside blir i sin tur synlig i søkemotorer som Google og trafikken øker fra alle kanaler. Sammen med slike artikler, bra innhold på nettsider, deling av innhold i sosiale medier og god synlighet i Google så får vi et system vi kan kalle inbound marketing.

Inbound marketing som metode er i sterk vekst, både i Norge og utlandet. Effekten er merkbar for de fleste og løser mange problemer med markedsføring i bedrifter. Ordinær markedsføring er ofte vanskelig å måle effekten av. Det meste vi gjør innen inbound marketing er måbart ned til kostnad pr. klikk og konvertering.

statistikk inbound marketing stavanger
Et ikke så uvanlig resultat når kunder av Megabite AS starter med inbound marketing. Trafikk fra alle kilder går opp, og den totale økningen i trafikken til nettsiden er svært bra. 
 

Vi har jo nettside og er på Facebook, driver vi ikke med inbound marketing da?

Nei, ikke nødvendigvis. De fleste virksomheter har kommet så langt at de har egen nettside og en konto i flere sosiale medier som Facebook og LinkedIn. Inbound marketing handler om å få disse kanalene effektive gjennom å skape innhold som gjør at kunder besøker deg, klikker på lenker, leser artikler, ser filmer og opplever å få merverdi av å besøke din nettside. De får svar på spørsmål de har, og blir gjort oppmerksom på dine produkter eller tjenester gjennom eksempelvis Facebook, eller har googlet det. Svaret aktualiserer ofte behov for varer og tjenester du leverer, og du blir det naturlige valget. Gode artikler belyser også hvilken bedrift som har kompetanse på det aktuelle temaet.
 

Hvordan skal vi gå frem for å komme i gang?

Som konsulent i Megabite AS anbefaler jeg ofte å starte opp med en workshop når bedriften skal starte med inbound marketing. Det blir også ved behov arrangert kurs og motivering av utvalgte ansatte som er ansvarlig for sine kompetanseområder, salgspersonell og ledelse. Forståelsen for hva en skal oppnå må forankres i bedriften slik alle bidrar. Deretter bør en ta en analyse av nåsituasjonen. Hvor synlig er bedriften i søkemmotorer som Google på ønskede søkeord og ordkombinasjoner, hvilken informasjon har vi på nettsider og hva poster vi egentlig i sosiale medier. Resultatet av en slik workshop er at vi har fått et godt bilde av dagens situasjon og hvor fokus bør ligge fremover. Noe som ofte går igjen er mangel på innhold, fokus og beskrivelse av produkter, tjenester og nyttige artikler.

Ofte blir det besluttet å etablerte en blogg/aktuelt side som i noen tilfeller erstatter nyheter. Målet blir da å sette fokus på innhold som er spennende og interessant for målgruppen. Det kan være et prosjekt som er gjennomført hos kunde, svar på ofte stilte spørsmål,  bedriftens rolle innen aktuelle saker i media, eller våge å sette fokus på utfordringer i bransjen, da helst med noen løsningsforslag. Slike artikler oppfattes ikke som reklame og vil ofte engasjere kunder. Vi oppnår flere delinger i sosiale medier, flere kommentarer og likes, og ikke minst vil en oppleve betydelig flere klikk til nettsiden.
 

Konvertere til salg

Trafikk til nettsiden er sammenlignbart med besøk i fysisk butikk. Om det er tomme hyller, eller produktpresentasjon er dårlig og prisen er feil, vil kunden forlate butikken. Identisk med nettsiden. Klikk er ikke nok, vi må engasjere for å få den besøkende til å se og lese mer, og aller helst kjøpe eller kontakte bedriften. Når en i mange tilfeller har betalt for visning og klikk, enten gjennom Google Ads eller fremming på Facebook er det bortkastede penger når kunden som klikker inn på nettsiden forlater den umiddelbart. Vi ønsker gode leads, kunder, kjøp osv. Det finnes programvare som kan registrere og sende svar på alle henvendelser automatisk, samt integrerer alle leads med CRM systemer slik salgsavdeling kan få en oversikt over leads på en god måte. Disse systemene har normalt en svært høy kost, og noe vi kun anbefaler dersom tilstrømming av leads er stor. De fleste vil klare å besvare de henvendelser som kommer på en god måte.
 

Passer inbound marketing for alle?

Det er mange nyanser av inbound marketing slik at svært mange bedrifter kan nyttiggjøre seg av strategien, men det er klart at bedrifter som selger litt dyrere  produkter eller tjenester ofte klarer å utnytte dette i større grad en andre. Jo lenger beslutningsprosessen er hos kunden jo viktigere er det å gi kunden den informasjonen han behøver for å kunne ta en avgjørelse. 
 

Kjøpe tjenester eller gjøre jobben selv?

Uansett hvilket nivå en velger å legge seg på er det smart å ha et byrå med høy kompetanse i ryggen. Det hindrer ikke bedriften i å selv gjøre store deler av arbeidet, men for å unngå å lære gjennom å gjøre feil på feil vil det være fordelaktig å involvere en konsulent i oppstart og analysering av resultater underveis. Noen bedrifter har ansatte med fagkompetanse som er flinke å skrive, andre ikke. Sistnevnte bør vurdere å kjøpe hjelp av tekstforfatter og fotograf etc. Vi i Megabite AS ønsker i størst mulig grad å involvere kunden til å bli selvhjulpet. I virkeligheten ser vi likevel at mange behøver hjelp på flere områder.

Kontakt gjerne Megabite AS og besøk et av våre kontorer i Stavanger, Bryne eller Egersund for å få mer utfyllende svar på om din bedrift bør starte med inbound marketing.










 
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann og digital rådgiver, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 18 år.

Eldre innlegg