Hva er Google Search Console

For den som administrerer sitt eget nettsted er det bra med verdifull innsikt, og ikke minst kunne analysere trafikken til nettstedet for stadig å kunne gjøre forbedringer. Det er også viktig å kunne oppdage feil med nettstedet og forbedre SEO arbeidet. Google Search Console, tidligere Google Webmaster Tools gir slik innsikt og kan for mange være et nyttig verktøy å benytte for å få verdifull innsikt.

Jeg skal forsøke å ta dere gjennom noen nyttige funksjoner i hovedsak rettet mot SEO og analyse av søkeord.
 

Trafikkdata

Se hvilke søkeord som gir flest klikk til din nettside, og hvilken gjennomsnittlig rangering din side har på samme søkeord. Bruk «Performance» linken i menyen. 

skjermbilde search console2

Ved å velge tidsperiode kan en se på utvikling over lang tid, eller kun siste uke om det er av interesse. En vil se søkeord og ordkombinasjoner, hvor mange klikk til nettsiden (Clicks), visninger på Google (Impressions), prosentvis hvor mange som klikket på din link, og gjennomsnittlig plassering på Google på det spesifikke søkeordet.

skjermbilde search console3

Ved å klikke på fanen «Pages» vil en se hvor bra den enkelte side gjør det på ditt nettsted. Fanen «Countries» gir en fordeling på trafikk, klikk og visning fordelt på land. «Devices» gir en oversikt over fordeling mellom mobil, desktop og tablet.

Det er også mulig å sette på filter som viser nøyaktig om det er søk på Google under det som heter web, bildesøk, video eller nyheter, tilsvarende de avgrensninger som du får som alternativ når du søker på Google.

Trafikkdata gir oss et bra grunnlag til å se på reell synlighet og hvilke ord som faktisk gir trafikk til nettsiden. Det er også lærerikt å se på søkeord som har høy rangering, men få klikk til nettsiden i prosent. Her er det mye å lære mht. riktig ordlyd i metadata. Vi som jobber med SEO er ofte usike før vi får trafikkdata å forholde oss til. Hva søker våre kunder etter vil alltid være det spørsmålet som heller ikke trafikkdata gir oss svar på. Google Search Console gir likevel gode svar på spørsmål relatert til om det vi trodde våre kunder søkte etter, og vi optimaliserte nettsiden for, ga resultater eller ikke.

 

Legge til Sitemap

Sitemap er egentlig kun en oversikt over alle sidene på ditt nettsted som eksempelvis Google kontrollerer for å få oversikt. Det forteller også Google hvor ofte sidene oppdateres, rangering av sider hierarkisk, derav viktigheten. Sjekk med din webleverandør hva som er adressen til ditt nettsted sin sitemap. I WordPress er adressen som oftes /sitemap_index.xml. Om ditt nettsted er nytt vil du som oftes få raskere indeksering av hele nettstedet fra Google. 

skjermbilde search console sitemap stavanger2


Hvordan får jeg Google Search Console

Gå til Google sin egen innloggingsside: https://search.google.com/search-console og velg «Start nå». Bruk deretter en Gmail adresse, eller en som er tilknyttet en. Logg deretter inn. Du vil få opp følgende skjerm:

logg in seach console stavanger

Domene-property gir deg tilgang til alle URL-variasjoner og subdomener du har i en og samme visning, men det enkleste er ofte å velge URL prefix. Skriv inn domenenavnet med full adresse, dvs. med https://www.domenenavnetditt.no som eksempel. For å verifisere eierskap til konto, velg enten «Html tag» eller «Google Analytics». Sistnevnte krever at du har «edit» tilgang til Google Analytics. Om du velger Html tag må koden som du får legges inn i «Head» på nettstedet ditt.

For mange kan denne måten være vanskelig da det er ulike måter å gjøre dette på i ulike webløsninger. Selv ulike WordPress temaer har ulike måter å legge inn kode i «head» på.

Merk at etter verifisering er vil det gå noen dager før du har noe data å jobbe med. Du får kun informasjon fra datoen du verifiserte eierskapet med unntak om din webleverandør alt har gjort jobben tidligere eller ikke.

For mange er det vanskelig å legge til Google Search Console selv. Ta gjerne kontakt med Megabite AS, enten på vårt kontor i Stavanger, Bryne eller Egersund så hjelper vi deg med oppsett og om ønskelig gir kurs og innføring i bruk av verktøyet.
 
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann og digital rådgiver, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 20 år.

Eldre innlegg