Bruk av film på web

Jeg har i tidligere blogginnlegg skrevet om endringen vi ser i markedet innen området markedsføring og kommunikasjon, og hvor fort ting endrer seg. Innlegget handlet da om innholdsmarkedsføring og hvordan bedrifter kan bruke nettsider som plattform i sin kommunikasjon ut i markedet for å fortelle en historie som blir sett og lest i ulike media.

Effekten til Google er kjent blant de fleste jeg snakker med, og svært mange virksomheter begynner å få øynene opp for hvor viktig det er å få synlighet der og andre steder. Det mange ikke kjenner like godt til er hvor betydningsfullt YouTube er blitt. De som har tenåringer i huset har nok lagt merke til hvor mye den generasjonen søker og finner videoer som gir svar og løsninger som alternativ til søkemotorer.

Så hva har dette med innholdsmarkedsføring å gjøre? Jo, film er blitt et svært viktig medium på nettsider for raskt ������ vise både hvem du er, men også produktegenskaper, brukermanualer, tester og annet som er av interesse for dine kunder. For å bli sett og lagt merke til på nye kanaler må en bringe frem innhold som appellerer, som frister, og som gjør det enkelt. 

I mitt innlegg om innholdsmarkedsføring belyste jeg at bedriftsledere ikke lenger kan kjøpe seg fri arbeidet innen markedsføring, men må bidra med å skape innhold som gjør en synlig og forteller en historie i de nye gratis kanaler som Google, Facebook. LinkedIn, YouTube, Twitter med mer.

Jeg vil i dette innlegget belyse bruk av film på web og hvilken nytteverdi det kan ha. Først vil jeg si at behovet selvsagt varierer fra bedrift til bedrift som mye annet. Noen virksomheter har fysiske produkter som har konkrete egenskaper som må vises, eller opplærings og support behov osv. Andre ønsker oppmerksomhet med å bruke virkemidler som ikke direkte har med bedriftens virkeområde å gjøre og er kun for å skape omdømme eller få oppmerksomhet.

Film er svært visuelt og enkelt for alle å se i dag. Det kan være tungt for enkelte å lese mye tekster på nettsider, spesielt på mobiltelefoner, og en film vil ofte gi enormt mye mer informasjon på kort tid. Båndbredden har økt, og vi ser også at mobiloperatører gir bort mer og mer datatrafikk til sine kunder noe som gjør at streaming av film har blitt uhyre populært på alle medier, ikke bare pc. Video uteie  og salg av DVD er snart historie og Netflix , Viaplay, iTunes, HBO, Altibox osv tar snart over som alt er streaming av film til underholdning.

La oss dele filmsegmentet opp i flere deler. Under skal jeg prøve å forklare noen av de viktigste områder/segmenter.
 
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann og digital rådgiver, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 20 år.

Eldre innlegg