Stavanger
Bryne
Egersund
Kontakt:
Webdesign
Logodesign
Grafisk design
SEO
Film
Foto
Digital markedsføring
Publiseringsløsning
Referanser
Blogg
Aktuelt
Megabite
Blogarkiv
Stavanger
Bryne
Egersund
Kontakt:
Webdesign
Logodesign
Grafisk design
SEO
Google Analytics
Kurs i SEO
Film
Foto
Digital markedsføring
Inbound Marketing
Google Ads
Facebook tips
Markedsføring på Facebook
Publiseringsløsning
Destinet
WordPress
Administrasjon
Implementering av design
Verktøy for WordPress
Vedlikeholdsavtale for WordPress
Nettbutikk WooCommerce
Referanser
Webdesign
Logodesign
Grafisk design
Filmproduksjon
Fotografering
Messestand / Dekor
Profilmanual
Blogg
Blogarkiv
Aktuelt
Megabite
Megabite blogg
Hva er Google Search Console
For den som administrerer sitt eget nettsted er det bra med verdifull innsikt, og ikke minst kunne analysere trafikken til nettstedet for stadig å kunne gjøre forbedringer. Det er også viktig å kunne oppdage feil med nettstedet og forbedre SEO arbeidet. Google Search Console, tidligere Google Webmaster Tools gir slik innsikt og kan for mange være et nyttig verktøy å benytte for å få verdifull innsikt.
>> Les mer
Hva er Google Trends
Søkemotoroptimalisering er ikke lenger kun teknologi og metadata, men strategi som krever mye mer av innholdet på en nettside. Dette medfører behov for en prosess innad i bedriften for å identifisere søkeord du tror dine kunder benytter for å finne dine produkter eller tjenester. Google Trends er et utmerket verktøy for å sammenligne søkeord og trender.
>> Les mer
Hva er inbound marketing?
Inbound marketing, Content marketing og innholdsmarkedsføring. Hva er det, og betyr det i prinsippet det samme? Denne artikkelen skal forsøke å forklare hva disse nymotens ordene innen markedsføring kan bety for din bedrift.
>> Les mer
Annonsere på Google? Få bedre utnyttelse av Google Ads
Kan og bør din bedrift annonsere på Google selv? Teknisk sett ja, siden Google har laget systemer slik alle med et kredittkort kan sette opp og administrere annonser selv. Det er likevel flere grunner til at din bedrift bør overlate Google Ads annonsering til byråer som har kompetanse på dette for å spare penger og få en betydelig bedre utnyttelse av annonsebudsjett.
>> Les mer
Digital markedsføring på rett måte. Unngå tabbene
I en verden der digital markedsføring utgjør størstedelen av markedsbudsjettet er det viktig å få maksimal utnyttelse av hver krone. Artikkelen beskriver noen feil som ofte går igjen.
>> Les mer
Fakta om WordPress som imponerer
WordPress brukes nå på 26% av alle verdens nettsider. Årsaken kan være mange, men det faktum at det er gratis og har det største nettverket med utviklere som lager 3. parts programvare (plugins) er nok den største grunnen.
>> Les mer
Hvordan berører GDPR nettsiden din
GDPR er en forkortelse av General Data Protection Regulation og noe de fleste i næringslivet har gått temmelig lei av å høre om det siste året. Nå fra 1. juli gjelder kravene i Norge og bedrifter er nødt for å ha iverksatt tiltak for å sikre personverndata. Hva må du som eier en nettside gjøre for å sikre den i henhold til GDPR?
>> Les mer
Hva er SSL sertifikat (https:) og må din nettside ha dette.
Det er vanskelig å ignorere sikkerhet på nettstedet når konsekvensen blir lavere rangering i Google. Nettsteder uten HTTPS vil bli rangert «Ikke sikker» og få lavere rangering, noe som vil få konsekvenser for trafikken til nettsiden. Google ønsker sikrere nettsurfing og belønner de som har sikre nettsteder.
>> Les mer
SEO for 2018, hva er nytt?
Søkemotoroptimalisering er ikke noe som utføres bare en gang, men en prosess som må vedlikeholdes jevnlig. For å få flere klikk fra Google må bedriften kjenne til hva Google fokuserer på til enhver tid da deres prioriteringer endres år for år. Denne artikkelen er ikke noe kurs i søkemotoroptimalisering, men setter fokus på hva som er nytt og hva som må prioriteres for 2018.
>> Les mer
Lag nettbutikk med WordPress WooCommerce
WordPress er verdens mest brukte programvare for å lage og redigere nettsider. Mange lurer på om det er mulig å lage nettbutikk i WordPress?
>> Les mer
10 råd for etablering av ny nettside for din bedrift. Bli bedre på digital markedsføring
I en tid der digital markedsføring overtar, er det enda viktigere å ha en god nettside enn før. Behov for å bli synlig i søkemotorer og ha landingssider for artikler som postes på sosiale medier er avgjørende om bedriften skal en ha suksess med de nye markedsføringskanalene.
>> Les mer
Facebook Workplace, hva er det, og er det aktuelt for din bedrift?
Facebook har lansert Workplace, et Facebook samfunn kun for din bedrift. Kan det erstatte ditt Intranett?
>> Les mer
Dokumentert effekt ved bruk av film på Facebook
Vår erfaring viser at film har svært god effekt på sosial media, da primært Facebook. Dette blogginnlegget vil ha fokus på et konkret prosjekt som belyser hva film kan gjøre for en liten bedrift.
>> Les mer
Sosiale medier - hvor er dine kunder?
Vi har belyst gjennom flere blogginnlegg viktigheten av å benytte sosiale medier i markedsføring. Ofte kommer spørsmålet om hvor og hvorfor. Hvilken plattform finner vi våre kunder.
>> Les mer
Regler for bruk av informasjonskapsler/cookies på nettsider
Regelen for å opplyse om bruk av cookies/informasjonskapsler begynner å bli gammel og ble innført 1. juli 2013. Det er mange som har tatt i bruk ulike måter å varsle på, men de fleste har valgt å ignorere dette eller tolke det på ulike måter med enten pop up vindu, eller kun en link i bunn med link til opplysninger om bruken.
>> Les mer
Bedre effekt av Facebook for bedrifter
Bli bedre på å utnytte potensialet Facebook gir gjennom å fremme artikler. 3,2 millioner nordmenn er på Facebook. 2,2 millioner er innlogget hver dag. Trekker en fra de under 13 år og de aller eldste av oss vil en se at markedsandelen enorm. Har din bedrift noen strategi for å lykkes på Facebook?
>> Les mer
Søkemotoroptimalisering – uten fokus mister du verdifull trafikk til nettsiden
Har din bedrift noen strategi for å bli synlig på Google? I møte med ledere og markedssjefer rundt i et flertall av de virksomheter jeg blir invitert til er historien den samme. Alle, nesten uten unntak bruker selv Google til å finne produkter, tjenester og leverandører både på jobb og privat, men svært få har oversikt over hvor synlig deres egen bedrift er, hvor mye besøk de får på eget nettsted og har ingen strategi for å bli synlig.
>> Les mer
Inbound marketing (Pull), på norsk Innkommende markedsføring
Dette er den nye trenden innen markedsføring. Årsaken er flere og noe jeg vil komme inn på i denne artikkelen. Inbound marketing er også kjent som innholdsmarkedsføring.
>> Les mer
Googles søkeresultat favoriserer mobilvennlige sider
Google har varslet om dette lenge, og den 21. april i år ble det gjennomført. Google endrer sine algoritmer slik at nettsider som ikke er responsive eller mobilvennlige får dårligere rangering i søkemotoren.
>> Les mer
Innholdsmarkedsføring for din bedrift
Innholdsmarkedsføring, eller content marketing er mye omtalt fortiden. Hva er dette, og har dette noen knytning til virksomhetens nettside? Vi belyser temaet i denne artikkelen.
>> Les mer
Trafikk fra mobil større enn desktop
Nye tall fra TNS Gallup viser at internett-trafikk fra mobiltelefoner for første gang har passert desktop, dvs. samlet trafikk fra Android, iOS og WP har passert Windows, Mac og Linux. Dette er tall for Norge.
>> Les mer
Annonserer du for dine konkurrenter
Det er en drøy påstand jeg av og til fremmer for enkelte kunder. Argumentasjonen som ligger bak en slik påstand skal jeg utdype i dette blogginnlegget.
>> Les mer
Universell utforming av nettsider
Fra 1. juli 2014 må alle nye nettsider følge forskrift om universell utforming av IKT. Kravene gjelder både for private og offentlige virksomheter.
>> Les mer
Bruk av film på web
Jeg har i tidligere blogginnlegg skrevet om endringen vi ser i markedet innen området markedsføring og kommunikasjon, og hvor fort ting endrer seg. Innlegget handlet da om innholdsmarkedsføring og hvordan bedrifter kan bruke nettsider som plattform i sin kommunikasjon ut i markedet for å fortelle en historie som blir sett og lest i ulike media.
>> Les mer
Webstrategi for innholds-markedsføring
Mange snakker om begreper som innholdsmarkedsføring. Hva betyr dette og hvordan kan din bedrift benytte dette i sin digitale strategi.
>> Les mer
Google Analytics - hva og hvordan
Verdens meste bruke analyseverktøy for webtrafikk heter Google Analytics.
>> Les mer
God kommunikasjon på web
Har du oppnådd høy synlighet på søkemotorer men mangler trafikk til din nettside? Hvorfor? Har du valgt feil søkeord, eller finner ikke søker din side interessant nok? Det er viktig å analysere den faktiske trafikken på nettstedet gjennom statistikk tjenesten for å få et riktig bilde.
>> Les mer
Riktige søkeord (SEO)
De fleste virksomheter forstår mer og mer viktigheten med å oppnå synlighet i søkemotorer, så den diskusjonen vil jeg ikke tar her, men ha fokus på å gjøre dette riktig med å velge ut riktige søkeord.
>> Les mer
Digital synlighet
Digital synlighet er et utrykk som brukes mer og mer i disse tider. Hva menes med dette? Om en driver egen virksomhet og har gjort det over tid, har en kanskje litt erfaring med behovet for å være synlig overfor målgruppen en henvender seg til med de produkter og tjenester en tilbyr. Det har ofte vært gjennom annonser i aviser og tidsskrifter, plakater, brosjyrer.
>> Les mer
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no
Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 14 år.