Markedsføring på Facebook

Bruk Facebook på rett måte for å få mer trafikk til dine nettsider. Kontakt Megabite AS i Stavanger for et møte hvor vi kan hjelpe deg å se på de muligheter Facebook gir. 

De fleste virksomheter bruker Facebook på feil måte. Utnytt de muligheter som ligger i Facebook med å se på brukerens adferd.
facebook artikkel

Potensiale til å benytte Facebook til push markedsføring er stort.

Et eksemple kan være en bedrift. La oss kalle den Firma AS. Selskapet har laget Facebook side og fått 300 likes. Disse er i hovedsak venner av sjefen og ansatte, samt noen få kunder. Et par ganger i måneden finner sjefen et par artikler på web han syns passer godt på Firma AS sin Facebook side. Alle disse linkes eksternt, dvs. til nettsiden hvor sjefen fant artikkelen. Selskapet har ingen strategi hvordan de skal få flere likes på siden, eller skape interesse. Dette eksempelet er en ganske typisk norsk bedrift på Facebook og et eksemple hvor effekten av siden er lik null.

Hva er målet med Facebook siden

Hvem er målgruppen og hvordan skal du nå disse? Det er viktig å se på om Facebook siden skal gi support og kundeoppfølging til eksisterende kunder, eller om den i hovedsak skal være markedsføring og merkevarebygging. Om målet er å få nye kunder må en lage en strategi i hennhold til dette. Potensielle kunder besøker ikke din Facebook side slik som de besøker din nettside. Det meste er orientert rundt enkeltpersoners "vegg" og de innlegg han får inn der. For å få nye kunder må du ha innhold som du kan få andre til å like og dele. Først da får du organisk deling. Med bruk av ordet organisk menes en naturlig og ikke betalt deling av et innlegg. Innlegg og artikler som postes som blir for kommersielt og oppfattes som reklame deles svært sjeldent. En vil også få færre likes. Så hvordan skal en få engasjement? Først er det viktig å dele mellom to begreper:

​Organisk deling: når personer deler eller liker ditt innlegg som i sin tur fører til at andre personer som ikke følger deg ser ditt innlegg.

​Fremmet innlegg: når virksomheten kjøper synlighet gjennom å fremme et innlegg. En betaler et gitt beløp for å få delt sitt innlegg gjennom en definert målgruppe basert på sted, kjønn, alder og interesse.

​En kan også få organsisk deling gjennom et fremmet innlegg. Et eksemple på dette er når noe av de en har kjøpt visning for velger å dele ditt innlegg. Om en har en artikkel som engasjerer kan den organiske delingen bli enorm.

Annonser kontra å fremme artikler

Begge deler kan ha effekt, men det er viktig å forstå forskjellen på disse. En annonse vil fremstå som en banner med link til din nettside. Den vil ha effekt på en tradisjonell måte med å være synlig og har fokus på merkevarebygging. En vil også kunne få en del nye likes på Facebook siden. Det å fremme en artikkel er en helt annen ting.

Når en har skrevet en artikkel på nettsiden, kopier linke (url) til siden, lim den inn på Facebook veggen til din bedrift. Denne kan i sin tur fremmes, dvs. betale for å få visning til en definert målgruppe. Denne måten å bruke Facebook innen markedsføring på skaper ofte mer engasjement om artikkelen er skapt til å gi merverdi.

Noe av det som gjør Facebook unikt er muligheten til å drive med nøyaktig målretting av annonser. Facebook har svært mye opplysninger om sine brukere vi kan nytte oss av, noe som betyr at vi kan fremme anonnser/artikler mot spesifikke kundegrupper og spesifisere eksempelvis:
- Kjønn
- Alder
- Bosted + radius fra sted
- Interesser
Markedsføring på Facebook

Sannhetsvitner

Mange bedrifter er redd for å poste artikler på Facebook fordi frykten for å få negative tilbakemeldinger er for stor. Vår erfaring er at dette er noe en ikke behøver å frykte. Tvert om kan det være en fordel.

Om en tenker litt på hvordan en "vegg" på Facebook fungerer så vet en godt hvor fort et innlegg rykker lenger og lenger ned på veggen når nyere innhold overtar. Plutselig så rykker innlegget opp til topps igjen grunnet at det er aktivitet. Når noen eksempelvis kommenterer et innlegg vil det rykke opp til topps igjen. Hva har dette med negativ omtale å gjøre? jo, tenk deg at du ser en artikkel fra et selskap du er godt fornøyd med. Dette i seg selv er ikke alltid nok til at du skriver noen kommentar. Men om en ser noen har vært negative, eller useriøse i en omtale av et selskap vil en kanskje bli påvirket av dette til å skrive at du har en annen opplevelse av selskapet eller produktet. Plutselig har en negativ kommentar skapt ti positive, samt bedriften selv har fått en anledning til å svare på kritikk på seriøs måte og vise god kundebehandling.

Den negative kommentareren har plutselig skapt mye mer engasjement rundt en artikkel og mye mer synlighet.
Facebook kommentarer
Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler