Digital markedsføring

Hva er digital markedsføring og hvordan skiller det seg fra tradisjonell markedsføring?

Det ligger litt i ordet digital, dvs. bruk av teknologi foran trykte medier, radio og tv. Digital markedsføring er basert på den tradisjonelle med bruker teknologi for å selge produkter og bygge merkevare.
digital-banner

Kanaler for digital markedsføring

Kjernen i all digital markedsføring er ofte nettsiden til bedriften. Markedsføringen handler da om å få mest mulig trafikk inn på nettsiden og deretter prøve å få høyest mulig ROI (return on investment) på antall besøk.

Det er svært mange ulike kanaler innen digital markedsføring, men før en velger hvilke kanaler en skal satse på må en har satt seg noen klare mål for hva en ønsker å oppnå. Er det merkevarebygging, er det direkte salg i nettbutikk, kommunikasjon til eksisterende kunder, eller handler det om å få flest mulig henvendelser?

 
dm-icon-www

Nettside

Dette er som nevnt kjernen innen all digital markedsføring. Årsaken er at det er nettsiden som (bør) gir fullverdig informasjon om både virksomheten og produktene/tjenestene den tilbyr, samt kontaktpunkt. Ulike markedstiltak skal føre til økt trafikk til nettsiden.
dm-icon-seo

Søkemotorer (Google)

8 av 10 kjøpsbeslutninger starter i en søkemotor. Mennesker «googler» etter svar. Synlighet i søkemotorer har blitt viktigere og viktigere og noe vi vil komme nærmere inn på i temaet digital markedsføring. Din nettside må ha nok innhold og være optimalisert for å få synlighet i Google og andre søkemotorer.
dm-icon-social-media

Sosial Media (Facebook)

Det er mange kanaler en kan jobbe med, herunder Instagram og Twitter, men Facebook er utvilsomt den desidert største og viktigste sosiale medium når en snakker markedsføring for virksomheter. Både utbredelse og bruk taler for dette, men også måten en kan segmentere målgruppen er unik. Skap innhold på nettstedet ditt, post sider som artikler på Facebook med link til din nettside og frem denne for å få nye kundegrupper.
dm-icon-youtube

Youtube

Flere og flere bruker YouTube til å finne informasjon. Det er viktig å bruke film som medium til å få vist produktfordeler og egenskaper. Film kan også med godt hell brukes på sosiale medier som Facebook.
dm-icon-facebook

Facebook

Facebook er et svært bra annonsemedium. En kan kjøpe bannere eller fremme artikler. En god egenskap er at det er enkelt å segmentere målgruppe på kjønn, alder, bosted og interesser.

Start med å lage artikler på nettsiden som engasjerer målgruppen. Post linken på Facebook og frem artikkelen til definert målgruppe. Sett et beløp en ønsker å benytte og følg godt med på innsikt linken på Facebook for å måle resultat.
dm-icon-remarketing

Remarketing

Har du besøkt en nettbutikk, studert et produkt og når du forlater siden og går eksempelvis inn på Facebook og du får annonser for samme produkt. Hvordan gjør en det?

Bruker du remarketing vil du enklere kunne nå de som alt har sett på dine produkter gjennom målretten annonsering.

Remarkerting kalles også for adferdsbasert annonsering. Den baserer seg på kunders tidligere handlinger. Har de besøkt din side, sett på et produkt kan du kjøpe annonse og vise til han på andre medier han besøker som eksempelvis Facebook. På den måten får en forsterket trykket på det produktet.
adwords-icon-v2

Google AdWords

AdWords er et verktøy for annonsering i Google søkenettverket. Når potensielle kunder søker på Google etter søkeord som er relatert til dine produkter eller tjenester har du mulighet til å vise dine annonser ovenfor eller nedenfor søkeresultatene på Google Søk.

Skap innhold som engasjerer på nettstedet

Dessverre så er det et faktum at de fleste nettsteder har et minimum med innhold. Det er liten vilje og noen gang liten evne til å skape innhold. Alt for mange virksomheter sitter på informasjon om produkter og tjenester de tilbyr som aldri når kunden, eller må fortelles en til en. Megabite AS i Stavanger jobber aktivt med å få våre kunder til å skape innhold som engasjerer, vis produktfordeler. Skap behov gjennom artikler. Gi noe kunden vil lese om som i sin tur gjør at behov og kontakt oppstår. Hvorfor? Jo, enkelt sagt skaper innhold trafikk, både gjennom økt synlighet på søkemotorer og mer deling på sosiale medier som Facebook.
Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler