Webstrategi for innholds-markedsføring

Mange snakker om begreper som innholdsmarkedsføring. Hva betyr dette og hvordan kan din bedrift benytte dette i sin digitale strategi.

Først må vi definere litt hva dette betyr.

«Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.» (kilde: Joe Puluzzi 2007)
innholdsmarkedsforing
Hvorfor er dette så aktuelt nå? jo, måten en bruker nettsider og sosiale media handler mer og mer om innhold for å oppnå ønsket effekt. For ti år siden var bruk av web et av mange tiltak i en markedsmiks. I dag opplever de fleste at nettsidene er selve stammen i markedsføringen til virksomheten, og alle andre tiltak blir grener som er festet på stammen. Mange opplever også at tradisjonell markedsføring mister effekt og overgangen til nye medier gir ikke ønsket effekt. Årsaken til dette ligger ofte i manglende innhold. I årtier har en kjøpt seg fri med annonser utformet av reklamebyråer og aviser. Tema er tilbud og kampanjer og lite tekst, med høy fokus på synlighet har vært «standarden». Når en oppdager at effekten på slike annonser ikke lenger har samme effekt er det ofte grunnet i tiden der mottaker bruker mindre og mindre tid på tradisjonelle medier som aviser og blader. Avisen får betydelig mindre tid fordi en blir bombardert med nyheter og inntrykk gjennom et betydelig endret mediebilde. Når en da oppdager at en må bli synlig på nye arenaer som eksempelvis Google og Facebook kan en ikke lenger kjøpe seg fri som før. En må bli lagt merke til, en må bli «likt» og fulgt om en ønsker effekt. Det er her utfordringen for mange virksomheter oppstår.

Basert på erfaringer er det få virksomheter som klarer overgangen fra ordinær markedsføring til innholdsmarkedsføring på nye arenaer på en god måte. De innser at de kan kutte ut kostbare oppføringer i katalogtjenester og annonser i aviser og lignende, men når de skal satse på nye kanaler blir jobben utført halvhjertet pga. mangel på innsats. Hvorfor blir det slik? Jo, som tidligere nevnt har daglig leder før kjøpt seg fri fra alle bekymringer. Med satsning på innholdsmarkedsføring må virksomheten selv bistå med innhold og kompetanse. Virksomheten har muligens funnet ut at de vil bli synlig på søkemotorer som Google, og de må på Facebook. I praksis starter de en prosess med en konsulent for å få nettsidene synlige i søkemotorer, og alt går bra helt til de selv skal komme med innhold. Samme på Facebook. Etablering av Facebook siden går greit, men det eksisterer ingen strategi for å få egne og potensielle kunder til å like deg noe som henger sammen med hva en poster av innhold.

Så hvordan kan en gjøre dette på en god måte?
En må først og fremst tenke innhold i hva en kan tilby både eksisterende og nye kunder. Har bedriften kompetanse en kan dele med seg. En må så før en kan høste. Gi av deg selv. Produser innhold som gjør nettsiden din spennende for et større antall kunder. Om en starter en med godt innhold på nettsiden har en også noe å poste på Facebook siden sin, som gjør at flere og flere vil følge denne. Om en har nyhetsbrev vil en også ha innhold til utsendelse. Som nevnt er nettstedet stammen for markedsaktivitetene til bedriften. Start med å gi den meningsfullt innhold som gir merverdi til både egne og potensielle nye kunder. Tenk litt på hva som gjør at en får folk til å følge deg på Facebook og link til gode og meningsfulle artikler på nettsiden. En kan raskt oppnå en dominoeffekt på Facebook om flere trykker liker på din artikkel som igjen vises til deres venner der flere der også trykker liker osv. Velger en å kjøpe seg visning på Facebook med å betale for å promotere et innlegg, vil effekten også være mange ganger høyere om en har en artikkel som mottaker har lyst å lese.

Når det gjelder søkemotoroptimalisering har innholdsmarkedsføring en stor effekt. Med å skrive om flere temaer vil en bidra med å gi synlighet og fange trafikk til nettsiden. Innhold som dekker flere områder vil gi bedre synlighet. Hyppigere publisering og mer trafikk gir også effekter, og sist men ikke minst, gjør en seg bemerket vil andre linke til din nettside noe som gir god effekt.

Det er mange positive bi-effekter av innholdsmarkedsføring. Riktig utført vil det styrke merkevaren til virksomheten gjennom økt fokus på kompetanse og innhold. Dine eksisterende kunder vil bli bedre kjent med deg og flere vil like deg og forhåpentligvis stole på din virksomhet. Gjennom fokus på ulike tema kan du bli med på å skape et behov hos kunden og selv om du ikke har ropt «kampanje» og «salg» som før, er sannsynligheten størst for at din bedrift er den som blir kontaktet når behovet har oppstått for dine tjenester.
Det er i dag bedrifter som spesialiserer seg på å hjelpe virksomheter med en overgang fra tradisjonell markedsføring til innholdsmarkedsføring.

Kontakt oss i Megabite AS da vi har oversikt over hvem som kan hjelpe din bedrift i en kritisk fase i markedsføringen slik en får optimal effekt.
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler