Trafikk fra mobil større enn desktop

Nye tall fra TNS Gallup viser at internett-trafikk fra mobiltelefoner for første gang har passert desktop, dvs. samlet trafikk fra Android, iOS og WP har passert Windows, Mac og Linux. Dette er tall for Norge.

Det er ingen tvil om at dette er et riktig tall, men ikke nødvendigvis for din bedrift. TNS Gallup er leverandør av de offisielle internett-tallene i Norge og måler også tall for de store mediehus samt sosiale media. Hva innebærer dette for deg som eier en virksomhet, og hvilket fokus bør du ha fremover. Skal du tenke «Mobile first» eller fortsette med hovedfokus på desktop. Det er flere i media som slår dette stort opp i disse dager og bruker tallene ensidig til å lage et bilde som peker i retning mot at alle bedriftseiere må tenke mobil foran desktop innen markedsføring. Vi må huske på at tallene gjelder de store aviser som VG, Google, Facebook osv som utgjør en ganske stor del av forbrukerens internett-bruk gjennom en dag.
 
mobil desktop
Før en bestemmer seg for hvor sterkt en bør satse på markedsføring og kommunikasjon på mobil bør en først ta en kikk på statistikk for eget nettsted. Om en ikke har tilgang til tall, kontakt din leverandør snarest og be om å få Google Analytics til ditt nettsted. Statistikken vil avsløre hvor mange som kommer fra desktop, tablet og mobil. Dessverre er det mye misforståelser, noe som resulterer i at trafikk fra tablet blir misforstått som trafikk fra mobiltelefoner. Årsaken er begreper som «trafikk fra mobile enheter» som mistolkes som trafikk fra mobiltelefoner, noe som er feil. Det er samlet trafikk fra både tablet og mobiltelefoner. I de fleste tilfeller er trafikk fra tablet like stor som mobiltelefon og må tas med i vurderingen.

Jeg vil uansett anbefale alle å ta dette opp til vurdering. Hva kan du og din bedrift gjøre for å møte den stadig større andel av ulike mobile enheter, og hvor bra dekker din nettside disse nye målgruppene. Et minstemål er å få bygget om nettsiden til responsivt design, dvs. nettsiden skalerer seg til bredden på skjermen. Stort sett går det greit å konvertere et eksisterende nettsted til responsivt, men det kan hende det må foretas justeringer på designet samt publiseringsløsningen må oppdateres. Utover dette vil jeg anbefale å følge godt med på statistikk i året som kommer og ikke sovne på post.

Uansett, ikke ignorer dette lenger. 2015 bør bli et år der bedriften må våkne og ta et grep for å få synlighet på mobile enheter.
 
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler