Kan din virksomhet benytte QR-kode i markedsføringen

Det er enda svært mange som ikke vet hva en QR kode er, og like mange som ikke vet hvordan en kan benytte seg av disse i sin virksomhet. Jeg vil i dette blogg-innlegget ta for meg en del momenter rundt dette temaet.

QR er forkortelse for Quick Response og er blitt et navn for enqr eksempel label som kan leses av mobiltelefonens kamera. Dette ble først innført i bilindustrien i 1994 til merking, men har raskt utviklet seg til bruksområder som dekker svært mange områder innen markedsføring. Det var innførselen av smarttelefonen som gjorde at en nå ser disse kodene så å si over alt.
 
QR koder er oftest brukt som en kobling mellom trykket og digital media. Dette formidles gjennom teknologien vi har i lomma, dvs. mobilen vår. En finner dem over alt og eksempler er jobbannonser, kataloger, plakater, ukeblader og flyers. Leser du et ukeblad og det er en liten annonse som vekker din oppmerksomhet skanner en koden med mobilen sin app, og vips er en inne på en nettside som har utfyllende informasjon om produktet en så på. Tilsvarende med jobbannonser. Et annet eksempel er bilbrosjyrer har link inn til side med video av funksjoner på bilen. Flyers i postkassen har kanskje kode inn til egne tilbud som er spesifikke for den kampanjen og en ikke finner på bedriftens nettside.

Hva er så nytteverdien og hvordan kan du som bedrift benytte dette. Først må det sies at en kun må bruke QR – kode som et supplement til annen info. Det er ikke alle brukere som kan, eller vet hvordan en benytter dette, så ikke vektlegg dette alene men la det bli et supplement til øvrig info. Kunden må ha smarttelefon og ha lastet ned og installert en app som kan skanne koden. Deretter må kunden faktisk forstå hvordan han gjør det.

Her kommer noen eksempler.
- kode på visittkort, kunden skanner, telefonen kjenner igjen at det er kontaktinfo og legger inn kontakten i adresselisten uten en trenger å skrive inn noe.
- QR–kode i annonser. Link til sider på eget nettsted, herunder kampanjer eller stillingsannonser.
 QR–kode på plakater. Pirr nysgjerrigheten til kunden hvor de får en overraskelse om de skanner koden.
- ring et nummer
- send sms

Koden kan en få generert av programvare en finner på Internett og settes inn i ønsket media. Det er viktig å teste grundig før en går i trykk. Er det mye info som skal bli med i en og samme kode vil enkelte apper til mobilen slite med å lese informasjonen skikkelig om den er for liten. Om koden skal likes til en kampanjeside på nettstedet må en har siden klar da en ikke kan endre adressen (url) etter koden har gått i trykken.

Ta gjerne kontakt med Megabite AS om dere har ytterligere spørsmål rundt bruken av QR kode i markedsføringen din.
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler