Innholdsmarkedsføring for din bedrift

webstrategi
Innholdsmarkedsføring, eller content marketing er mye omtalt fortiden. Hva er dette, og har dette noen knytning til virksomhetens nettside? Vi belyser temaet i denne artikkelen.

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, handler om å bli en autoritet på nett ved å lære bort, underholde og inspirere besøkende via Facebook, blogg og eget nettsted.
Om vi tar et historisk tilbakeblikk på markedsføring, var hverdagen for virksomheten enklere mht. markedsføring. Valgene var færre og det var enkelt å outsource oppgavene i forbindelse med annonser og andre oppføringer virksomheten benytte for å få synlighet. Det handlet ofte om å vise logo, kampanjer, produkter og tjenester. Tidene endrer seg og flere oppdager at annonsen i avisa ikke gir samme effekt lenger.

Når din bedrift vil bevege seg bort fra kjøpte flater over på nye og moderne flater, eksempelvis synlighet i Google og sosiale medier som Facebook, LinkedIn osv,  hvordan er da bedriften i stand til å få effekt av dette.  En tradisjonell annonse vil ikke ha mye effekt for de fleste. For å lykkes må en produsere innhold som engasjerer kunder på en helt annen måte en tidligere. 

Begrepet er ikke nytt, men har blitt aktualisert i større grad på grunn av nye media. For over 100 år siden lagde dekkprodusenten Michelin det de kalte ”Michelinguiden” som skulle være en guide som hjalp folk å finne de beste restaurantene og hotellene når de var på reisefot. Selskapet tenkte ikke bare på kunden som trengte dekk, men ville gi merverdi. De fleste kjenner til betydningen av Michelinguiden i dag. Uten sammenligning, hva kan din bedrift gi av merverdi til dine kunder?

I alt for mange år har bedrifters nettsider kun dekket primærbehov med en arkitektur som kun inneholder sider som "Om oss", "kontakt oss", "våre leverandører" etc. Kun det aller mest nødvendige blir lagt ut. Det var ingenting å hente for en kunde å besøke nettsiden annet en å finne telefonnummer og adresse. Logikken var da at det ikke var nødvendig med mer info. Ofte ble kunder linket videre til produsent når en skulle lese om produktene bedriften solgte. Ironisk nok ble det ofte brukt flere hundre tusen kroner i å markedsføre denne nettsiden gjennom kostbare katalogtjenester, bannere og Google AdWords. 

 

Innholdsmarkedsføring og SEO (Søkemotoroptimalisering)


I 2012 foretok Google endringer av algoritmene for hvordan de indekserer nettsteder. En av de største forskjellene fra tidligere var å favorisere nettsteder med mer og relevant innhold. Brukeropplevelsen står i høysetet når Google rangerer deg i forhold til dine konkurrenter. Rådet blir da til redaktører for nettsteder til å skape godt innhold. Skap innhold som andre vil lese og bruke. Dette vil gi resultater gjennom høyere rangering. Men husk likevel at mye innhold gir flere sider for Google å indeksere, noe som gir mer trafikk på nettsiden. 
 

"Innholdsmarkedsføring gir god SEO (Søkemotoroptimalisering)" 


Nettsiden bør være responsiv, dvs skalere til ulike skjermstørrelser, eller alternativt ha en egen mobilweb. Det er flere årsaker til dette. Når jeg analyserer statistikk for mine kunder ser jeg store avvik i trafikk fra mobiltelefon til siden avhengig av bransje, men trenden er klar og viser det blir flere og flere besøkende fra mobiltelefon for hvert ��r som går. Når vi snakker om innholdsmarkedsføring er dette likevel av stor betydning. Årsaken er klar og enkle. Søketrafikk fra Google viser at snart 50 % kommer fra mobil. Dette tallet er enda høyere på Facebook hvor flere og flere brukere er kun på app på mobil. Om en skaper innhold for søkemotor og sosial media må en tilpasse seg mobiltelefon om en vil eller ikke.  

Denne artikkelen skal ikke gå i dybden på hvordan en søkeoptimaliserer siden men belyse viktigheten i hva innhold gjør for SEO. I tillegg til innhold bør en ha en klar strategi over hva en ønsker synlighet på, hvilke ord, ordkombinasjoner osv. Lag et prosjektdokument, før opp ønskede ord/ordkombinasjoner og mål resultat. Husk å logg av gmail konto før du søker på deg selv i Google da det vil påvirke hvilke resultater en får og gir et feilaktig bilde av hva som er virkelig for kunder. Når en har oversikt over status kan en begynne å iverksette virkemidler for å oppnå synlighet. Nå vil en ofte se at nettstedet mangler sider til å belyse aktuelle ord og innhold en vil få synlighet på. Da er tiden moden til å begynne å produsere innhold. Det er flere andre faktorer som også er viktig mht. SEO, men vi kommer ikke inn på dette i denne artikelen.

 

God strategi er nødvendig
 

Det må ligge mer i innholdsmarkedsføring en kun å produsere så mye innhold som mulig. Skal en lykkes må innholdet være målrettet for kundegruppen din virksomhet retter seg mot. Om ikke har en brukt mye energi unødig.

Involver ansatte, etabler et markedsråd innad i virksomheten. Gå deretter gjennom hvilken kompetanse virksomheten har og hva som kan være strategisk riktig å dele med andre. Målet med å dele informasjon er å skape behov hos kunden i tillegg til de positive relasjoner som oppstår. 

 

Hvordan får jeg noen til å lese innhold?


Det å ha skrevet haugevis med artikler uten å ha en strategi for og få lesere er også meningsløst. Vi har alt nevnt SEO ( søkemotoroptimalisering ) effekten en får gjennom å øke omfanget på nettstedet. En annen effekt er å bruke sosiale media. Eksempelvis vil satsing på Facebook for en virksomhet uten å ha innhold blir lite effektivt. Skriv gode artikler på nettsiden, post disse på Facebook for å få link tilbake til nettsiden. Promoter (kjøp synlighet) for artikler på Facebook til ønsket målgruppe. Dette gjøres enkelt med å legge inn kredittkort og sette av ønsket budsjett. En kan i tillegg segmentere treffene gjennom å si hvilke byer, kjønn, alder osv for å treffe ønsket målgruppe bedre. 

Mål deretter resultat gjennom Google Analytics eller andre statistikk verktøy. 

 

Engasjement over tid


Ikke forvent de store resultater omgående. Ting tar ofte tid, også det å få se hvilke artikler som mottas på en god måte, men også for effekten til SEO som ofte tar litt tid. Ikke gi opp etter noen få forsøk, men fortsette å skrive. Det tar tid å oppn�� en fast lesergruppe. SEO tar tid. Det er viktig å måle resultater og fortsette å spisse de tingene som gir resultater.

 

Har vi tid?


Et spørsmål jeg ofte får i retur fra kunder at at de ikke har tid til dette i en travel hverdag. Buskapet jeg ønsker å få frem da er at historisk brukte kanskje virksomheten mye penger på å kjøpe synlighet gjennom tradisjonelle virkemidler. Når en har kuttet disse kostnadene har en samtidig frigitt midler til å bruke internt i virksomheten, eller å outsource tjenesten til å leie en markedssjef el. Vil bedriften bli synlig må en jobbe i de markedene som gir effekt. Markedsansvarlig i virksomhten blir ofte en skribent eller journalist som produserer innhold, fotograferer og skaper oppmerksomhet på en ny måte.
 
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler