Hvorfor bør din bedrift ha mobile websider?

Dette er et tema som blir mer og mer aktuelt da bruken av smart-mobiler har eksplodert. Vi som jobber mye med å analysere trafikk på nettsider, ser at mobiltrafikken øker og ligger i dag på over 10% i snitt. Hva betyr dette for ditt nettsted og hvilke muligheter kan det gi?

Begrepet mobile enheter er et ganske vidt begrep. I prinsippet er dette små, bærbare enheter som mobiler og tableter. Selv føler jeg ofte det er feil å blande disse sammen. Brukeropplevelsen på en 10 tommers stor tablet er mer lik den på en pc og det er ikke samme behov for egen visning i de fleste tilfeller. Med andre ord er det mobiltelefoner jeg tar for meg i dette innlegget.
Før en tenker teknologi må en stille seg spørsmålet; Basert på eget nettsted, og det en tilbyr, vil en mobiltelefon-bruker være ute etter annen informasjon en om han bruker en pc? Når en ser på nettsiden via mobiltelefonen er kanskje kontaktinformasjon og nærmeste avdeling viktigere en dybdeinformasjon om et spesifikt produkt? Dette er selvsagt svært variabelt fra nettsted til nettsted, men noe en må tenke gjennom.

Det er mange leverandører i markedet i dag som selger mobilwebber. Ulempen med mange av disse er at en sitter plutselig med et svært upraktisk dobbelt oppdateringsbehov. En mobilweb bør absolutt ha utspring i nettstedet og at informasjonen legges inn kun én gang. Det er da i prinsippet kun utseende på nettsiden som endres  alt etter på hvilken enhet man kommer inn via.

Det optimale er at eksisterende nettsted er bygget i en publiseringsløsning (CMS) som er fremtidsrettet og det fortsatt er utvikling på. Årsaken er at utvikling innen mobilweb med bruk av HTML5-teknologi vi i løpet av få år kunne gjøre mye av det som en må ha apper til i dag. Om en har et eldre nettsted i dag bør en vurdere å bytte publiseringsløsning for ikke å bruke mye ressurser en ikke kan gjenbruke.
Jeg vil ikke gå inn på den tekniske gjennomførelsen i denne artikkelen, da den er ulik fra løsning til løsning, men det er to grunnprinsipper. Den ene er det som vi alt har vært inne på, mobilweb. Det gir mulighet for å gi ulikt innhold fra eksisterende nettsted. Den andre måten å gjøre dette på er det som ofte defineres som responsivt webdesign. Det er i prinsippet kun at nettstedet tilpasser seg bredden på nettleser. Har en tre spalter på pc, vil den automatisk bli én spalte på mobiltelefon.
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler