Google Analytics - hva og hvordan

Verdens meste bruke analyseverktøy for webtrafikk heter Google Analytics.

Dette gratis webbaserte verktøyet har vært på markedet i en årrekke og har utviklet seg fra år til år fra å være et enkelt web-statistikk verktøy til å bli et grundig analyseverktøy for din bedrift sin satsning på internett. Ordinære statistikktjenester har blitt mer og mer overflødige i en verden med stadig flere enheter tilkoblet nett.

En kan bruke Google Analytics både via nettleser eller apper på mobil og nettbrett.

Hvor kommer dataene fra?
La oss starte med hvor Google Analytics samler og organiserer data fra.  Først må virksomheten ha en Analytics konto og hver enkelt side på nettstedet må ha en kode. På denne måten klarer Google og samle data, og prosesserer disse hver tredje time og viser dem i form av grafer og tall. Informasjonen inneholder informasjon om besøkende på siden og deres adferd. Google leser hvilke sider de ser via sidens tittel, hvor den besøkende kommer fra, hvilken enhet (pc/mobil) han bruker, helt ned til den enkelte enhet, operativsystem, skjermoppløsning, ip adresse osv. Samlet sett kan en da se hvor mange besøkende en har på siden i ønsket tidsintervall, hvor lenge de er inne på siden osv.
 
Hvordan få Google Analytics på ditt nettsted?
Etter en har etablert en Analytics konto, må en sette inn et javascript på hver enkelt side på nettstedet. Dette scriptet innhenter nødvendig informasjon som eks sidens url (adresse) på siden den besøkende er på, og hvor den besøkende kommer fra og sender automatisk disse data til Google.
Eksempel på kode:

Google Analytics code

Java Scriptet bør plasseres i HEAD taggen på hver side. I enkelte moderne publiseringsløsninger holder det å legge inn en linje fra scriptet i admin panelet og publiseringsløsningen gjør jobben for deg. Dette er svært tidsbesparende og en er garantert at alle nye sider som blir etablert får koden.

Bruksområder for bedriften
Google Analytics er svært omfattende, og denne reportasjen går ikke inn på alle områder, kun det mest grunnleggende, men kort fortalt kan en både måle omsetning i nettbutikker, ulike actions på en side som eks. hvor mange ganger en video er avspilt osv. Men det aller viktigste for de fleste er to grunnleggende ting:

1.    Hvor mange besøkende har jeg på siden?
       - hvor mange sider ser de?
       - hvor lenge besøker de siden i gjennomsnitt?
       - hvor mange faller fra før de begynner å klikke rundt på
          nettstedet (fluktrate/bounce rate)?
2.    Hvor kommer de fra?
       - har bannerkampanjen vært vellykket?
       - hvor mange treff fra søkemotor som Google har vi?
       - hvilke søkeord bruker de for å finne oss?
       - hvor mange kommer fra til nettsiden fra mobiltelefoner?

Disse dataene kan gi virksomheten informasjon om en har oppnådd de mål en har satt seg, om markedskampanjer er vellykket, om en må oppgradere nettsiden til å håndtere trafikk fra mobiltelefoner, og faktisk om kommunikasjonen på nettstedet er bra nok? Forstår besøkende hva du tilbyr og blir værende på siden?

Besøkende
Det første som møter deg etter innlogging i Google Analytics er en graf som viser siste måneds trafikk vist i grafer. Denne gir en kjapt blikk på trafikken og en kan enkelt endre og se dag, måned, og egendefinerte tidssoner.
google analytics1
Trafikk-kilder
Denne siden finner du i venstre meny under «Traffic Sources» og «All traffic» og vil vise et detaljert bilde over hvor de besøkende kommer fra, dvs kilde som Google, finn.no, bannere, refererende sider som linker til deg osv. Se bilde under. En kan selv velge hvor mange rader en vil vise for å se all trafikk. Dataene en får ut er svært interessante av mange årsaker. Den viser den faktiske trafikken og hvor god respons en får fra digital markedsføring, søkemotoroptimalisering og andre kilder. La oss bryte dette opp litt:

Visits: Dette er hvor mange som kom inn på siden din i det aktuelle tidsrommet, standard vises siste mnd.

Pages/visits: Dette er hvor mange sider som den besøkende ser i gjennomsnitt.

Avg. Visit Duration: Dette er hvor lenge den besøkende er inne på nettstedet i gjennomsnitt.

% New Visits: Dette viser hvor stor prosentandel av de besøkende som er nye og ikke har vært inne før.

Bounce Rate: (fluktfrekvens) Denne viser hvor mange som besøkte nettsiden som ikke ble værende men øyeblikkelig forsvant fra siden.
google analytics2
Teknologi:
Hvor mange benytter mobiltelefon til å surfe på vår side? Bør en lage egen mobilweb? Tallene finner du enkelt i Google Analytics. Klikk på «Audience» i venstre meny, deretter på «Mobile» og «Overview» se illustrasjon.
google analytics3
Dette var en ørliten del av hva en kan benytte Google Analytics til og det er bare kjekt om de som vil vite mer kontakter oss i Megabite om det er bare for spørsmål, eller hjelp til oppsett og implementering av Google Analytics.

Megabite AS har kontorer i Stavanger. Kontakt oss gjerne og kom innom våre kontorer i Ipark.
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler