Bruk av film på web

Jeg har i tidligere blogginnlegg skrevet om endringen vi ser i markedet innen området markedsføring og kommunikasjon, og hvor fort ting endrer seg. Innlegget handlet da om innholdsmarkedsføring og hvordan bedrifter kan bruke nettsider som plattform i sin kommunikasjon ut i markedet for å fortelle en historie som blir sett og lest i ulike media.

Effekten til Google er kjent blant de fleste jeg snakker med, og svært mange virksomheter begynner å få øynene opp for hvor viktig det er å få synlighet der og andre steder. Det mange ikke kjenner like godt til er hvor betydningsfullt YouTube er blitt. De som har tenåringer i huset har nok lagt merke til hvor mye den generasjonen søker og finner videoer som gir svar og løsninger som alternativ til søkemotorer.

Så hva har dette med innholdsmarkedsføring å gjøre? Jo, film er blitt et svært viktig medium på nettsider for raskt ������ vise både hvem du er, men også produktegenskaper, brukermanualer, tester og annet som er av interesse for dine kunder. For å bli sett og lagt merke til på nye kanaler må en bringe frem innhold som appellerer, som frister, og som gjør det enkelt. 

I mitt innlegg om innholdsmarkedsføring belyste jeg at bedriftsledere ikke lenger kan kjøpe seg fri arbeidet innen markedsføring, men må bidra med å skape innhold som gjør en synlig og forteller en historie i de nye gratis kanaler som Google, Facebook. LinkedIn, YouTube, Twitter med mer.

Jeg vil i dette innlegget belyse bruk av film på web og hvilken nytteverdi det kan ha. Først vil jeg si at behovet selvsagt varierer fra bedrift til bedrift som mye annet. Noen virksomheter har fysiske produkter som har konkrete egenskaper som må vises, eller opplærings og support behov osv. Andre ønsker oppmerksomhet med å bruke virkemidler som ikke direkte har med bedriftens virkeområde å gjøre og er kun for å skape omdømme eller få oppmerksomhet.

Film er svært visuelt og enkelt for alle å se i dag. Det kan være tungt for enkelte å lese mye tekster på nettsider, spesielt på mobiltelefoner, og en film vil ofte gi enormt mye mer informasjon på kort tid. Båndbredden har økt, og vi ser også at mobiloperatører gir bort mer og mer datatrafikk til sine kunder noe som gjør at streaming av film har blitt uhyre populært på alle medier, ikke bare pc. Video uteie  og salg av DVD er snart historie og Netflix , Viaplay, iTunes, HBO, Altibox osv tar snart over som alt er streaming av film til underholdning.

La oss dele filmsegmentet opp i flere deler. Under skal jeg prøve å forklare noen av de viktigste områder/segmenter.
 

Reklame:

Reklamefilm er noe som de fleste er godt kjent med om en ser på tv eller går på kino. Hensikten er å bygge merkevare med å fange oppmerksomhet. Fokus kan være svært varierende.

Se eksempel under:
 

Produktpresentasjon:

Vise et produkt sine egenskaper på en måte en aldri vil kunne få til med bruk av bilder og tekst. Det kan være en beskrivelse med tekst + tale med demonstrasjon av noe av de viktigste egenskaper til produktet.

Hensikten med en produktpresentasjon kan være ren reklameverdi for produktet, eller å vise produktet i bruk.

Se eksempel under:
 

Opplæring og informasjon:

Video kan avlaste behov for support på produkter og fremme kundens tilfredstillelse over produkter de har kjøpt. Kundetilfredsheten øker noe som skaper lojalitet. En opplæringsvideo kan også fungere som støtte for salgspersonell og brukes innen opplæring.

Se eksempel under:

Kampanje:

Ved lansering av nye produkter, eller spesifikke kampanjer benyttes video som virkemiddel for å fremme budskapet. Har virksomheten ofte kampanje på produkter eller aktiviteter kan en gjenbruke store deler av film for hver gang der kun deler av filmen byttes ut basert på fokus i gitt periode.

Film gir både bilde, tekst og stemme i et og samme media, noe som gir mer trykk.

Kostnader:

Når jeg tar opp tema film med mine kunder er det ofte kostnader som har stoppet kunder i å lage film. Historisk sett har film vært en relativt kostbar affære, samt bruksområdet har vært lite. Utenom kinoreklame + tv hadde en egentlig ingen kanal å fremvise en film på. Og da kom store kostnader til mediet en skulle vise filmen på i tillegg. I dag er dette snudd. Mediet er ofte gratis, og en betaler kun for å få laget filmen. I noen tilfeller kan bedriften også lage film selv med enkle virkemidler. De proffe aktørene som jobber produksjon av film har også innsett behovet for rimeligere filmer for enkelte segmenter, og kan levere filmer ferdig redigert fra 15 000,- og oppover. En betaler ofte for hva en får og det er likt med film også. De rimelige produksjonene vil ikke ha samme kvalitet på produksjonen. Det går på alt fra manus, tale og evnt. bruk av effekter, og ikke minst klipping og redigering.  Men det er viktig å merke seg at YouTube har laget en aksept for mer amatør film, og i noen tilfeller har slik film en høyere troverdighet en de mer polerte versjoner.

Hvordan bruke film

I markedsføring vil ofte nettsiden være plattformen, selve stammen i treet. Slik blir det mye med film også, men her vil en i tillegg ha en egen kanal på YouTube hvor filmene ligger samlet. Nettsiden brukes til å distribuere dem videre med og «bygge dem inn» i nettsiden. Dette er enkelt å få til. Fordelen med og streame fra YouTube er at en ikke må ha film i ulike formater for pc, ipad og mobil osv. Alle enheter støtter YouTube i dag. På Facebook kan en enten laste opp filmen direkte, eller dele en YouTube film. Om en har mer budskap sammen med en video kan en i tillegg like til nettsiden som har mer informasjon.
 

Vil du pøve?

Megabite AS lager ikke film selv, men har gode samarbeidspartnere på området. Vi benytter Magenta Reklame i Stavanger da vi føler de har riktig fokus på helheten mellom kvalitet og pris, forståelse og innsikt i hva kunden har behov for og kan gi gode råd.

Fakta om YouTube

  • Youtube er den nest største søkemotoren i verden.
  • Generer 3 billioner søk hver måned.
  • I 2006 kjøpte Google opp Youtube.
  • Videoer på Youtube rangeres veldig høyt på søkemotorer, fordi Google eier Youtube.
  • Verdens raskest voksende nettsted for visning av videoklipp.
  • 1 billion unike brukere hver måned.
  • 1 av 2 internettbrukere, bruker Youtube.
  • 6 billioner timer video blir sett hver måned- Dagens ungdom bruker mer og mer Youtube fremfor Google.
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler