Bedre effekt av Facebook for bedrifter

facebook artikkel web
Bli bedre på å utnytte potensialet Facebook gir gjennom å fremme artikler. 3,2 millioner nordmenn er på Facebook. 2,2 millioner er innlogget hver dag. Trekker en fra de under 13 år og de aller eldste av oss vil en se at markedsandelen enorm. Har din bedrift noen strategi for å lykkes på Facebook?

Min erfaring er at en stor andel av norske virksomheter har laget en Facebook side, men få har gjort dette på riktig måte og har liten eller ingen nytteverdi av siden. Hvorfor? Mulighetene er enorme, og de som gjør det rett lykkes. Jeg skal i dette blogginnlegget belyse hvordan en kan få maksimal uttelling av bedriftens Facebook side. Flere bedriftsledere jeg snakker med sider de har blitt flinke på sosiale medier siste tiden og skryter av sin bedrift sin satsning. Når vi kikker på hva de egentlig har utført er det mange hull og mye som kunne vært gjort bedre.

Først vil jeg belyse noen myter jeg hører fra kunder regelmessig rundt Facebook for bedrifter:

«Vår bedrift selger kun til andre bedrifter, derfor har vi ikke noen nytteverdi av Facebook»
Dette er noe jeg hører ofte. Jeg vil gjerne påpeke at bedrifter kjøper ikke varer av andre bedrifter, det er menneskene i bedriftene som handler av andre bedrifter. De fleste av oss har en interesse for vårt fagområde slik at vi er observant selv etter arbeidstid når en artikkel eller annonse rundt vårt fag fremmes. Derfor kan de fleste bedrifter bruke Facebook og få resultater.  

«Vi er redde for negative tilbakemeldinger»
Det er en underliggende frykt for å eksponere sin bedrift eller produkt i fare for å få negative tilbakemeldinger i kommentarfeltet på Facebook veggen. Jeg vil påstå at en negativ kommentar kan være positiv. Hvorfor? jo, slik sosial media fungerer vil en ofte oppleve at en negativ kommentar trigger fornøyde kunder til å «arrestere» den misfornøyde. Om en kunde som har kun positive erfaringer med ditt produkt ser en artikkel vil det ikke alltid føre til noen respons direkte, men om nevnte kunde ser negative tilbakemeldinger vil det ofte føre til en respons for å forsvare det produktet han er fornøyd med. Når et innlegg flyttes stadig lenger og lenger ned på veggen til mottaker vil kommentarer flytte dette til topp igjen og skape mer engasjement. En negativ kommentar utløser ofte mange positive. Totalt sett gir dette kunder et positivt inntrykk. Bedriften får også samtidig en mulighet til å gripe fatt i misnøye og vise god kundebehandling.

Det er viktig å forstå hvordan eksempelvis Facebook virker og ta bort en del misforståelser der mange tror at bedriftens Facebook-side er som å ha en nettside. De som forstår Facebook innser fort at det er ikke mye trafikk og besøkende på bedriftens side. Facebook brukeren har i størst grad fokus på egen vegg og hva som rullerer der. Ja, det er viktig å ha riktig profil og informasjon på egen side, men skal en få oppmerksomhet blant kunder og prospekter må en skape innhold.
 

Hvordan lykkes

Antall «liker» er ikke avgjørende for å lykkes. Selvsagt er det en del av strategien å få flest mulig som følger bedriften, men ikke avgjørende.

Start alltid med nettstedet. Det har liten eller ingen effekt å poste artikler som linker til andre nettsider. Ikke lag link til andre nettsteder, dette handler om å få trafikk til eget nettsted. Alt for mange finner artikler i media de vil dele på sin Facebook vegg. Når 70% av Facebook brukerene er på mobiltelefon blir avsender for anonym og få om ingen ser hvem som ga dem linken. En misforståelse er at Facebook siden til bedriften er noe som besøkes. Det er ikke så ofte det skjer. Engasjementet skjer gjennom posting av artikler som spres på andre sine vegger. Selvsagt vil det komme besøkende til din Facebook side også, og profil og informasjon må være korrekt, men engasjementet skjer på den enkelte Facebook bruker sin egen side.
 

Innhold

For å få størst mulig effekt, skap innhold som folk har lyst å lese. Tenk innhold og merverdi for kunde. Når artikkel er skrevet på nettsiden, kopier linken til bedriftens Facebook side, post den der. Sørg for å ha et bilde som er riktig til artikkel, og som ser bra ut. I noen nettlesere kan en ha utfordringer der bilde eksempelvis ikke viser, eller feil bilde dukker opp. Logg på Facebook i en annen nettleser og prøv igjen. Alternativ søk på "Facebook debugger" og bruk Facebook sitt eget verktøy for å se hva som er galt.
Facebook debugger tool
Kilde: https://developers.facebook.com/tools/debug
Vurder film som et godt alternativ til tekst. Film spilles automatisk av i mange nettlesere når kunden er pålogget Facebook og skaper ofte et større engasjement en tekst. Det er viktig at filmen er rett på sak, uten lang intro. Snakk gjerne med oss i Megabite AS for å få gode råd.
 

Frem innlegg
untitled-9

Når artikkel er postet på bedriftens Facebook side, velg knappen «Frem innlegg», velg sted, alder, kjønn og interesser. Legg inn ønsket budsjett og frem artikkel. Det er svært viktig å segmentere målgruppen riktig for å få størst mulig effekt av budsjettet. Du blir bedt om å legge inn kredittkort opplysninger. Kvittering blir tilsendt på e-post og en kan enkelt finne dem på Facebook siden i etterkant.

Gjennom å fremme innlegg vil en få vist artikkel til ønsket målgruppe. Hvor mange visninger en får avhenger litt av artikkelens form og engasjement. Jo flere som liker og deler din artikkel jo flere visninger vil en få. I ettertid kan en gå inn på siden og se effekten av annonsen, herunder både hvor mange visninger en har fått, men også hvor mange likes og delinger, samt det viktigste av alt, hvor mange som klikket på linken til nettsiden.

​Det finnes ikke noen fasit på hva som skaper engasjement. En kan likevel trekke lærdom gjennom de ulike innleggene en har på Facebook for å konstant forbedre oss. Hvilke innlegg skapte klikk til nettsiden. Hvilke innlegg skapte flest likes og hva førte til at de kommenterte en artikkel?
 

Nettsiden

Husk at 70% av Facebook brukerene er på Facebook via mobil. En sannhet er at de fleste bruker både pc, nettbrett og mobil, men tilgjengeligheten er så stor på mobil slik at statistikken viser at et flertall av besøk kommer fra mobil. Dette gjør det viktig at nettsiden er responsiv, dvs. skalerer seg og tilpasser seg ulike skjermstørrelser. Hensikten er å gi en god brukeropplevelse når kunde klikker på linken til din artikkel fra Facebook appen. Om brukeren lander på en side som ikke er responsiv vil et flertall av brukerene forlate siden.

Husk at innhold skrevet på nettsiden til Facebook gir merverdi gjennom høyere synlighet på Google og mer engasjement på nettsiden når kunden først klikker på linken.

Kontakt Megabite AS, og kom gjerne innom våre lokaler i Stavanger for en uforpliktende prat. Vi jobber sammen et stort antall kunder for å hjelpe dem til å få effekt av digital markedsføring og se sammenhengen mellom sosial media (Facebook) og søkemotoroptimalisering SEO. Vi syns alltid det er kjekt når både små og store virksomheter lykkes med å få mangedoble trafikken til sitt nettsted. Vi kan vise til mange spennende kundecaser hvor eksempeltvis små enkeltmannsforetak har fått nær 600 klikk inn på sin artikkel etter å ha fremmet en artikkel. Når utgangspunktet var en helt ny Facebook side, uten noen følgere og budsjettet var satt til kr. 1000,- er det kjekt å se responsen, og ikke minst henvendelsene til bedriften i etterkant.
 
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler