10 råd for etablering av ny nettside for din bedrift. Bli bedre på digital markedsføring

digitalmarkedsforing-illustrasjon-1200x900
I en tid der digital markedsføring overtar, er det enda viktigere å ha en god nettside enn før. Behov for å bli synlig i søkemotorer og ha landingssider for artikler som postes på sosiale medier er avgjørende om bedriften skal en ha suksess med de nye markedsføringskanalene.

Jeg vil i artikkelen gi gode råd på veien til deg som har behov for ny eller oppgradere en eksisterende nettside.  

1. Strategi
Hvem er målgruppen for nettsiden? Det er viktig å ha tenkt over hvem som er hovedmålgruppen, selv om de fleste innser at det ofte er flere, herunder eksisterende kunder, nye kunder, få nye ansatte, presse, eller generell merkevarebygging og omdømme. Konklusjonen på dette bør reflekteres i innhold og kommunikasjon på den nye nettsiden.

2. Kommunikasjon
Hvem er du, og hva tilbyr du? Etter snart 20 års arbeidserfaring sammen med grafiske designere opplever jeg enda utfordringer med design som kan se fantastisk bra ut, men som ikke sier noe som helst om hva bedriften faktisk tilbyr sine kunder. Bedriften har få sekunder på å kommunisere riktig for å beholde den besøkende på siden før han klikker på tilbake knappen. Vær ærlig med kunden og si hva du tilbyr og unngå floskler som «Global innovation solutions provider» el.

3. Innhold
Gir ditt innhold merverdi? eller er det kun en presentasjon av bedriften og hva du tilbyr. En stor andel av de som søker på Google er ute etter informasjon, svar på spørsmål, eller en eller annen form for avklaring. Den nettsiden som svarer på spørsmål blir selvsagt den siden søker velger, og er du den bedriften som løser søkerens utfordringer er det større sannsynlighet for at du blir kontaktet.

4. Design
I en verden med Open Source løsninger som WordPress og behov for mobiltilpassede sider, går det lenger og lenger mellom de nettsider som designes fra bunn av for kunde. Design tar ofte utgangspunkt i en utprøvd mal da dette reduserer tidsforbruket og derav kostnader. Sørg for at malen dekker de behov bedriften har for å publisere innhold. Siden må være responsiv, dvs. skalere til alle skjermstørrelser. Årsaken er at trafikk fra mobiler øker, og da spesielt om en skal ta i bruk sosiale medier som markedsføringskanal der et stort flertall bruker apper som eks. Facebook. Klikker de på en link til en nettside som ikke er tilpasset mobiltelefonen klikker de svært ofte rett ut igjen og annonsen eller artikkelen du har postet har liten eller ingen effekt.

5. Publiseringsløsning (CMS)
Alle nettsider bygges i en publiseringsløsning, dvs. en programvare som gjør at bedriften selv kan endre og skape nytt innhold på nettsiden. Valget vil ofte stå mellom en fleksible Open Source løsninger som WordPress, eller rimelige lisensierte løsninger som eksempelvis Wix, eller mer komplette systemer som Destinet. Publiseringsløsningen er «grunnmuren» til nettstedet og derfor et viktig valg. Før valget tas bør en se litt på de langsiktige målene med nettsiden og behov for funksjoner. WordPress gir uendelig med muligheter gjennom et stort nettverk med 3. parts plugginèr som tilbyr funksjon for de fleste behov, men WordPress sliter med et lite intuitivt brukergrensesnitt og vil for mange være for vanskelig å bruke. De enklere løsninger som Wix er enkle å bruke, men gir fort begrensninger både på design og funksjon. Destinet som er en lokalutviklet norsk løsning er enkel i bruk og har få begrensninger på hva en kan gjøre designmessig, men koster ofte litt mer.

6. Digital synlighet
Hvem vil ikke bli synlig i Google? Vi vet av erfaring hvor stor andel av trafikken som kommer fra søkemotorer om nettsiden har god kvalitet på innhold og teknologien er bra, og den andelen her høy, ofte over 50%. Skal en nå disse målene om mye trafikk fra organisk søk i Google må en har fokus på merverdi for kunder gjennom kvalitetsinnhold som gjør at kunden blir værende og engasjerer seg i innholdet ditt. Teknisk optimalisering er ikke lenger nok og fokus på kvalitet er viktig. Dette innebærer ofte at en må skape mer innhold enn før, noe som setter større krav til publiseringsløsningen. Unngå en teknisk løsning hvor du ikke selv kan sette tittel, beskrivelse og egen url (adresse til siden).

7. Sosiale medier
En nettside uten trafikk har liten verdi for din virksomhet. Ved etablering av ny nettside tenk over hvilke kilder som skal skaffe trafikk. Sosiale medier, da med Facebook i førersetet er ypperlige kanaler til å skaffe mye relevante klikk inn på siden gjennom å poste artikler og sider fra nettstedet på egen Facebook side og deretter fremme dette til relevante målgrupper segmentert på alder, kjønn, sted og interesse. En ny nettside bør derfor gi mulighet for å kunne skrive artikler og sette tittel og beskrivelse på disse til sosiale medier.

8. Sikkerhet
Hacking er et stort problem på nettsider i dag. Ondsinnede aktører som gjør hva som helst for å komme inn på din side for å legge igjen ondsinnet kode som sprer reklame er et økende problem. Dette omhandler først og fremst Open Source løsninger som WordPress grunnet åpenheten rundt koden om omfanget. Velges WordPress som CMS løsning for ny nettside må en har en strategi for hyppig oppdatering av versjoner, og aller helst ha en vedlikeholdsavtale med leverandøren slik dette blir ivaretatt på en god måte. Om ikke er det ikke et spørsmål om du blir hacket, men når.

9. Rutiner for oppdatering av innhold
Det er viktig å innse at nettsiden er en svært viktig del, og ofte grunnpilaren i bedriftens markedsføring. Ikke la den stå urørt, men lag rutiner for oppdatering av både eksisterende innhold, men også prioritere å skape nytt og engasjerende innhold både for nye og eksisterende kunder.

10. Analyser data
Digital markedsføring gir helt nye muligheter til å måle resultater av de tiltak en gjør, lære av dette og utføre endringer. Gjennom en slik prosess vil en bli gradvis bedre på alt en gjør og skape mer og bedre trafikk til nettsiden. Bruk derfor statistikktjeneste som Google Analytics til nettsiden for å måle alle tiltak en gjør, se hva som virker, og hva som engasjerer kunder for å lære hvilke markedstiltak som kan forsterkes og hvilke som kan kuttes ut.  Megabite AS har lansert et betydelig antall nettsider siden etableringen i 2001, både til små og store selskaper og kan gi dere gode råd på veien for å lykkes bedre med digital markedsføring. Vi har kontorer i Stavanger, Bryne og Egersund og har 16 engasjerte medarbeidere som kan bistå med å hjelpe dere trygt i havn med både ny nettside og effektiv digital markedsføring. 
 
kjetil-bloggbilde
Av:
Kjetil Kleppe
Styreformann, Megabite AS
kleppe@megabite.no

Kjetil Kleppe har jobbet med utvikling og rådgivning innen web i 17 år.

Eldre innlegg

Megabite Stavanger
phone-icon
Tlf:  51 59 26 52
post-icon
Postadresse: Postboks 8034, 4068 Stavanger
pin-icon
Besøksadresse: Ipark, Prof. O. Hanssensvei 7, 4021 Stavanger
Megabite Bryne
phone-icon
Tlf: 901 55 525
post-icon
Postadresse: Postboks 393, 4349 Bryne
pin-icon
Besøksadresse: Forum Jæren, 8. etasje, Hetlandsgata 9, 4340 Bryne
Megabite Egersund
phone-icon
Tlf:  45 60 28 01
post-icon
Adresse: Sokndalsveien 15, 4370 Egersund
Besøk oss på Facebook
Informasjonskapsler